Pages - Menu

Sunday 28 April 2013

Pengenalan


Kebudayaan Yangshao
Disebut sabagai kerajaan Yangshao berdasarkan nama tinggalan kampung jenis tradisi kebudayaan yang terletak di Yangshao, daerah Shaanxi.Bermula kira-kira pada milenium ke-6 Sebelum Masihi (SM). Merupakan kerajaan paling awal dan mempunyai ciri-ciri tersendiri. Tapak-tapak tradisi kebudayaan Yangshao diumpai di teres-teres berhampiran cawangan-cawangan Sungai Wei dan Huanghe ( the Yellow River ).Orang Yangshao menetap di perkampungan kecil dengan kegiatan bertani,memelihara babi dan membuat tembikar berlukisan. Makanan asasi orang Yangshao ialah bijirin sekoi.
Kebudayaan Longshan 
Muncul antara pertengahan kurun ke-2 SM dan Zaman Gangsa Awal lewat milenium ke-2 SM atau
awal milenium  pertama SM. Tamadun Longshan diberi nama berdasarkan penemuan tapak
arkeologi di Longshan, di daerah Shandong. Tembikar Longshan9 terutamanya tembikar hitam )
bergantung kepada gaya dan bentuk sebagai daya penarik estetiknya. Tembikar Longshan
menggunakan mesin peroda tembikar untuk menghasilkannya.

Yangshao, daerah Shaanxi

Tapak-tapak tradisi kebudayaan Yangshao ini dijumpai di teres-teres berhampiran cawangan-cawangan Sugai Wei dan Huanghe ( the Yellow River)

Zaman Gangsa
Gangsa dinilaikan sebagai simbol elit kuasa diraja dinasti Shang ( 1766 SM – 1122 SM).Selain digunakan untuk membuat senjata dan loceng, logam gangsa juga dikaitkan dengan bekas-bekas ritus atau untuk upacara keagamaan.Penggunaan gangsa juga tersebar luas di sepanjang tempoh dinasti Zhou (1123 SM – 221 SM ).

kualiti tembikar ini lebih tinggi mutunya menunjukkan penggunaan mesin peroda tembikar (potter's wheel) dalam pengeluarannya

1 comment:

  1. zaman mana yang lebih maju sama ada kebudayaan yangshao atau longshan

    ReplyDelete